abcZdrowie.plZdrowie.pl - serwis należy do sieci serwisów o zdrowiu polecamy:

Trądzik - czy zależy od tego, co jesz?

autor: Ewa Jastrzębska
23 lipiec 2010, godz. 12:49

Związek między trądzikiem a spożywanymi pokarmami od zawsze wzbudzał kontrowersje. W latach 60. minionego wieku powszechnie uważano, że niektóre pokarmy nasilają trądzik. Jednak od wielu dziesięcioleci dermatolodzy utrzymują, że czekolada i wędliny tak naprawdę nie sprzyjają pojawianiu się wyprysków i krost. Czy zatem trądzik zależy od tego co jemy?


Amerykański Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej spróbował odpowiedzieć na to pytanie. W tym celu dokonano dokładnego przeglądu literatury, z której wyodrębniono 21 badań obserwacyjnych i 6 badań klinicznych.

Z badań wynikało, że spożywanie mleka krowiego może sprzyjać zaostrzaniu się trądziku. Jednak dowody na związek między tymi dwoma elementami były słabe. Inne badania wykazały, że ryzyko występowania trądziku jest związane z dietą bogatą w cukry złożone, szczególnie u osób z podatnym systemem hormonalnym.

Tymczasem wpływ omega 3, antyoksydantów, cynku, witaminy A i błonnika na trądzik wciąż pozostaje niejasny. A dobre badania interwencyjne (doświadczenia) na ten temat są bardzo rzadkie. W rzeczywistości bowiem niezwykle rzadko testuje się różne diety na osobach dotkniętych trądzikiem.

Mimo wszystko naukowcy z uniwersytetu w Chicago są zgodni, że nie można dłużej ignorować ewentualnego wpływu spożywanych pokarmów na ryzyko występowania trądziku, a dermatolodzy powinni wiedzieć, co mogą doradzić pacjentom w takiej sytuacji. Pozostaje więc nadzieja, że w najbliższym czasie powstaną wiarygodne badania i testy, które raz na zawsze rozwiążą ten problem.

Źródło: sante.doctissimo.fr